Zwemvijver Expert

blues

producer

Bos zal gewaardeerd worden door iedereen die geïnteresseerd is in traditionele blues en oude Amerikaanse zwarte muziek, omdat hij traditionele vormen neemt en deze plaatst naast nieuwe dingen. Hoewel Bos’ publiek voornamelijk Nederlands is nodigde hij lange tijd luisteraars van Bos’ concerten door The Bosfts uit om de concerten in Nederland bij te wonen.

De Bosfts spelen al enkele jaren in Nederland. In korte tijd hebben zij de fakkel van de oorspronkelijke Smile For aiel concerten overgenomen. Destijds was iedereen verblind door de elegante stijl van de Bosfts en dacht dat dat de manier was om te gaan. Bosfords hebben het vermogen om mensen in verwarring te brengen. Bosfords laten glimlachen soms op een sneer lijken. Om deze reden is er altijd op hen neergekeken door andere plattelandsmensen wanneer ze verschijnen. Zelfs in Bossong, een van de grootste jazzclubs in Amsterdam, wordt door andere patroons neergekeken op Bosfords als ze zich proberen uit te sloven.

In Nederland hebben de Denen altijd neergekeken op de Bosfts. De Nederlandse bevolking is verfijnd en staat niet te juichen bij kunst die volgens hen boven hun stand staat. In het geval van Bosman is het duidelijk dat kunst in de ogen van de toeschouwer ligt en dat The Bosman de grens tussen wat echt en wat niet echt is voortdurend doen vervagen.

Je zou kunnen zeggen dat The Bosman The Bosman is. Hij gebruikt podiumacts als Integral, The nuns en The Pitch. Hij heeft zich zo diep in de hiphop ondergedompeld dat hij nu het idee onderzoekt dat hij een plek nodig heeft waar hij kan creëren en waar hij zo artistiek kan zijn als hij maar kan. Het idee van kunst is iets dat hij van ganser harte omarmt.

Het is geen verrassing dat The Bosman geassocieerd wordt met de Nederlandse art rock van De Klijr, Afrika Bambaataa, en D’print. Het is ook geen verrassing dat hij werkt aan een nieuw album met een groep genaamd Strings. Met slechts een stemband onder zijn riem heeft hij aspiraties om herinnerd te worden voor iets groters dan zijn prestaties als een solo act. Hij hoopt een manier te vinden om zijn kunst te laten evolueren.

“Muziek voor uitvoering, een ander concept dan mijn werk voor compositie. Sinds mijn albumRadio Presencer uit 1984 heb ik een actieve theatercarrière nagestreefd. Ook heb ik gewerkt voor film en als gast bij de radio.” –De Klijr

Hoewel Radio Presencer een commercieel geluid had, is het de sound van de band die voor De Klijr het belangrijkst blijft. Met Radio Presencer wilde hij werken met de notie van kunst om de kunst. Tijdens een programma in Czechosloz, zegt De Klijr, begonnen de luisteraars te schreeuwen om te weten waar zijn muziek over ging. Een SXSW-showcase die hij in de afgelopen acht maanden in Austin deed, trok meer dan 150 gasten. Strings, een vierkoppige jazz/fusion band die ook met Pete Townsend op tournee is geweest, barstte na de show in populariteit uit. Nieuwe opnames van hun materiaal beginnen van over de hele wereld op te duiken.

De Klijr noemt twee primaire invloeden op zijn muzikale ontwikkeling. De eerste is het inovolicENTH-orkest, dat hij in Praag ontdekte toen hij daar als journalist werkte. Met de hulp van saxofonist Jan Kozlu, die De Klijr in Praag leerde kennen, begon De Klijr in 1989 opnamen te maken.

Hij lacht als hij de bands opsomt die hij als grote invloeden heeft genoemd. Gitarist Maxim Pfeifer, pianist Bartley Huston, drummer Bas Cronic, en bassist Nick Edwards zouden zijn belangrijkste muzikale invloeden zijn. Dan zijn er nog de Wagner-orkesten, de Ensemble Organ Society, en de cello’s. Luisteraars zullen waarschijnlijk de kans krijgen om deze bands te horen, hetzij in live shows of via reposts op You Tube.

Maar de grootste invloed is natuurlijk zijn eigen muziek. De Klijr zegt dat zijn belangrijkste invloeden op de viool de cellosolo’s zijn. Hij is even bedreven op alle violen, altviolen en cello’s.

En dit is waar de classificatie van De Klijr viool waar ik naar heb verwezen om de hoek komt kijken. Of het nu pop, jazz, klassiek, of bluegrass is, De Klijr doet het heel goed. Hij heeft albums opgenomen met top unit producers in de omgeving van Los Angeles. Zijn eerste opname als fulltime violist was vreselijk opgenomen, al is het met het gebruik van high end pro-effecten aanzienlijk verbeterd.

Ik vraag naar de fluit die De Klijr bespeelt. Hij bezit er geen, maar heeft het geluid gehoord van een West-Afrikaanse fluit die hij al jaren bewondert.

 

lees meer

blues

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven